Minggu "Sekolah Selamat"

Pada 14hb Februari, SMK Seri Kota Puteri 2 telah menjalankan minggu polisi "Sekolah Selamat". Sempena minggu tersebut, sekolah telah menjalankan pelbagai aktiviti untuk memastikan keselamatan pelajar terjamin. Antaranya adalah seperti latihan laluan kebakaran, ceramah tentang kebakaran daripada pihak bomba, ceramah tentang keselamatan traffik daripada pihak polis dan sebagainya. Puan Osmirah binti Osman selaku pengetua SMK Seri Kota Puteri 2, dengan segala hormatnya telahpun merasmikan minggu polisi "Sekolah Selamat".


Ceramah Kebakaran




Pihak bomba telah datang ke sekolah kami untuk menunjukkan demonstrasi memadam api. Beberapa tips telah diberitahukan kepada pelajar-pelajar sebelum melakukan aktiviti memadam api.



Cikgu Tan: Look, no eyes. Haha.

Kesimpulannya, kita hendaklah mematuhi segala peraturan yang ditetapkan supaya tiada berlaku kemalangan dan sebagainya. Langkah-langkah yang sepatutnya hendaklah dilakukan jika berlakunya kemalangan. SMK Seri Kota Puteri 2 menekankan polisi ini bagi menjamin keselamatan pelajar-pelajar sekolah kami.

Ceramah Trafik

Pihak polis telah bersetuju untuk memberikan ceramah kepada pelajar-pelajar mengenai menjaga keselamatan di jalan raya. 

Bagi pelajar-pelajar yang menunggang motosikal, kita hendaklah memakai topi keledar. Topi keledar dapat mengelakkan diri daripada mengalami kecederaan pada bahagian kepala. Selain itu, topi keledar hendaklah dipakai dengan ketat supaya tidak tertanggal jika berlakunya kemalangan.

Lebih kurang 60 peratus kemalangan di Malaysia berlaku melibatkan motosikal. Sikap yang tidak bertanggungjawab penunggang motosikal sering mengamalkan 'mencilok' di tepi-tepi kenderaan-kenderaan yang lain. Oleh itu, kita hendaklah menunggang motosikal dengan berhati-hati.






0 comments: